Velkommen til Løjtegårdsskolen

Video fil

Introduktion

Skolebestyrelsen har i samarbejde med skolen samlet nogle oplysninger om skolegangen på Løjtegårdsskolen. Ment som en lille håndsrækning, der forhåbentlig vil hjælpe med oplysninger om dagligdagen på skolen. Samtidig er det en indbydelse til skole-hjem-samarbejdet.

Forældresamarbejde

I hver klasse vælges 2 - 4 forældrerepræsentanter, til klasserådet, der også består af lærer og elever fra klassen. Se også under punktet skolens foldere. Formål er at sikre kontakten mellem hjemmene og skolen. I samarbejde med klassens lærere kan klasserådet tilrettelægge forældremøder, klasseudflugter eller andre arrangementer. Forældrenes mulighed for at påvirke skolens dagligdag ligger i at gå positivt ind i dette arbejde, samt aktivt at deltage i møder og arrangementer i forbindelse med børnenes skolegang. Der vil i løbet af skoleåret blive holdt diverse forældre/elev/lærerkontakter, der bliver på disse møder mulighed for at få oplysninger om barnets standpunkt og trivsel i klassen, ligesom forskellige forhold i klassen kan tages op. Skolebestyrelsen indkalder to gange årligt til temaaften for de forældrevalgte i klasserådene, dels for at give inspiration til temaer man kan tage op i forældrekredsen ude i klasserne, dels for at få feedback i forhold til bestyrelsens arbejde.

"Aktiv-gruppen” er en kreds af forældre, der sørger for diverse arrangementer for børn og forældre. Orienteringsløb på skolen for nye børnehaveklassefamilier, bankoaften, discofester for eleverne, samt dimissionsfesten er opgaver som planlægges og varetages af aktivgruppen. Aktivgruppen har deres egen facebook gruppe, hvor man kan tilmelde sig. Skolen har ingen tilknytning til siden.

Skolebestyrelsen

Efter loven skal skolebestyrelsen arbejde indenfor de mål og rammer, som kommunalbestyrelsen fastsætter. Kommunalbestyrelsen kan delegere en del af sine beføjelser ud til skolebestyrelserne.

Skolebestyrelsens vigtigste opgaver i følge loven er:

• at føre tilsyn med skolens almindelige arbejde
  • at fastlægge principper for skolens virksomhed
  • at godkende forslag fra skolens medarbejdere, stille forslag og give udtalelser til kommunalbestyrelsen

Tilsynet indskrænker sig til et mere overordnet opsyn med, at forskrifter overholdes på en måde, der gavner det enkelte barn og skolen som helhed.

Skolebestyrelsen fastlægger principper for skolen, om hvordan skolens virksomhed skal foregå indenfor de rammer, som kommunalbestyrelsen har udlagt.

Dette betyder modsætningsvis, at skolebestyrelsen ikke beskæftiger sig med individuelle sager vedrørende enkelte elever eller lærere. Disse sager henhører under skolelederen.

Godkendelse af forslag omfatter f.eks. budgetforslag fra skolens ledelse og ordensregler for skolens elever.

Forslag og udtalelser kan dreje sig om skolens læseplaner, eller forsøgs- og udviklingsarbejde.

Skolebestyrelsen består af 7 forældrevalgte medlemmer, 2 medarbejderrepræsentanter og 2 elevrepræsentanter. Endvidere deltager skolens ledelse og en repræsentant for kommunalbestyrelsen i skolebestyrelsens møder.

Skolebestyrelsens medlemmer kan ses under menupunktet Skolebestyrelsen.

Elevråd

Skolens elevråd består af to elever fra hver klasse. Der vælges en formand og en næstformand, som indgår i skolebestyrelsen. Derudover vælges en sekretær, og to medlemmer til sikkerhedsudvalget, samt medlem til trafikudvalget og til kunstudvalget. Elevrådet mødes en gang om måneden og til rådet er knyttet en kontaktlærer.

Regler

Udgangstilladelse:

Elever i 7. – 9. klasse kan få udgangstilladelse i pauser og frikvartere, dette kræver forældreunderskrift.

Fravær

I tilfælde af sygdom bedes forældrene give skolen besked på elevens første fraværsdag ved at skrive i klassens fællespostkasse i Aula inden kl. 8.00. Eleven skal gensygemeldes efter weekend og ferier. Såfremt skolen ikke har modtaget besked om sygemelding rettidigt, vil fravær blive noteret som ulovligt, og der vil blive afsendt sms til hjemmet omkring at eleven ikke er mødt.

I tilfælde af lange sygdomsperioder eller ved hyppige forsømmelser på grund af sygdom, kan skolen forlange lægeattest.

Der skal søges om ekstraordinær frihed ved mere end 2 sammenhængende fridage. Ansøgningsblanketten kan findes under dokumenter i Aula.
Ansøges der om mere end 14 dages sammenhængende frihed, sendes der besked til økonomisk forvaltning fra skolens administration.

Ulovlige forsømmelser

Enhver forsømmelse, som ikke skyldes sygdom, eller som ikke på forhånd er godkendt af eller aftalt med skolen, er ulovlig.